Beeld en geluid
Foto en video
Computers
Refurbished
Software
Dierenbenodigdheden
Drogisterij
Parfum en cosmetica
Elektronica
Componenten
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Hobby
Knutselen
Modelbouw
Kabels en adapters
Kleding
Schoenen
Tassen en koffers
Koken en tafelen
Keuken apparatuur
Horeca
Muziek en film
Muziekinstrumenten
Parfum en cosmetica
Persoonlijke verzorging
Parfum en cosmetica
Schoenen
Kleding
Tassen en koffers
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Wasssen en drogen
Wonen, woonaccessoires
Kerst
Meubels
Verlichting
Fabrikant: | |
---|---|
EAN-code: | 9789078596042 |
Shopscore | 5 (8)
|
---|
Franc Müller schrijft zelf over het boek: In de jaren ´70, in de tijd dat ik slagwerk en gitaar studeerde, kwam ik toevallig op een concert van Afrika Djolé in Rotterdam terecht. Ik was in die tijddrummer in een jazzformatie en was onder de indruk van de mogelijkheden van de trommels waarop de 4 mannen speelden. Ik heb toen een avondworkshop bij hen gevolgd. De trommels - de djembé - waren in die tijd helemaal niet verkrijgbaar in Nederland.Jaren later heb ik via via een trommel weten te bemachtigen, en ben her en der workshops bij Afrikanen gaan volgen. Puur voor mijn eigen plezier.Toen ik in de jaren ´90 muziekleraar op een Vrije School bovenbouw was, werd me gevraagd of ik niet een workshop in Afrikaanse Djembé kon geven. De trommels werden in die tijd steeds populairder dus dat heb ik gedaan. Enzo is er een periode van 20 jaar aangebroken waarin ik, in workshops in binnen en buitenland, vele honderden mensen heb leren spelen en tientallen uitvoeringen met hen gegeven heb. In de loop van de jaren heb ik mijzelf ook bijgeschoold en verdiept in de traditionele ritme'sbij diverse Afrikaanse meesterdrummers. Zo ontdekte ik dat er bij de Afrikanen, in die tijd, niet of nauwelijks aandacht werd gegeven aan de slagtechniek - welaan hoe het moest klinken. Noch werd er rekening gehouden met het feit dat wij niet opgegroeid zijn in een ritmecultuur. Ik ontdekte dat mijn aanpak met mijn leerlingen,vanwege mijn muziektherapie-opleiding, meer didactisch en systematisch was. Daarnaast had ik een notatiesysteem, dat ik ooit van een Afrikaan geleerd had, verder ontwikkeld voor mijn leerlingen omdat die behoefte hadden aan een geheugensteun op papier. En zo ontstond er langzaam een methode en speelboekje. Op verzoek van mijn (voormalige)leerlingen heb ik al die losse papieren verzameld en gebundeld tot dit boekje. Ik heb de verschillende traditionele ritmes voorzien van achtergrondinformatie en speelaanwijzingen in de hoop daarmee het speelplezier te vergroten. En nu word het boekje "echt" uitgegeven via Uitgeverij Gignomai. Veel speelplezier gewenst